Mural

En väggmålning är ett stycke av konstverk målade eller appliceras direkt på en vägg, tak eller annan stor permanent yta. Ett utmärkande drag för väggmålning är att de arkitektoniska element i den givna utrymmet är harmoniskt införlivas i bilden.

Vissa väggmålningar är målade på stora dukar, som sedan fästs på väggen (t.ex. med marouflage ). Om dessa arbeten kan korrekt kallas “väggmålningar” är föremål för en del kontroverser i konstvärlden [ vem? ] , Men tekniken har varit i allmänt bruk sedan slutet av 19-talet. [1]

Historia

Jataka berättelser frånAjantagrottorna , 7: e århundradet

Väggmålningar av sorterar daterar till övrePaleolithic tider som målningarna i Chauvetgrottan i Ardèche departementet södra Frankrike (cirka 30.000 BC). Många gamla väggmålningar har överlevt i egyptiska gravar (ca 3150 f.Kr.), [2] de minoiska palatsen (Middle period III i Neopalatial perioden 1700-1600 f.Kr.) och i Pompeji (cirka 100 f Kr – AD 79).

Under medeltiden väggmålningar var oftast utförs på torr gips (Secco). Den enorma samling av Kerala väggmålning med anor från 14: e århundradet är exempel på fresco secco . [3] [4] I Italien, ca 1300, tekniken för målning av fresker på våt gips återinfördes och lett till en betydande ökning av kvalitet av väggmålning. [5]

I modern tid, blev termen mer välkända med mexikanska muralism konströrelse ( Diego Rivera , David Siqueiros och José Orozco ). Det finns många olika stilar och tekniker. Den mest kända är förmodligen fresk , som använder vattenlösliga färger med en fuktig kalk tvätt, en snabb användning av den resulterande blandningen över en stor yta, och ofta i delar (men med en känsla av helhet). Färgerna ljusare när de torkar. Den marouflage Metoden har också använts i årtusenden.

Målningar idag är målade i en mängd olika sätt, genom att använda olja eller vattenbaserade media. De stilar kan variera från abstrakta till i trompe l’oeil (en fransk term för “lura” eller “lura ögat”). Initierat av verk av vägg konstnärer som Graham Rost eller Rainer Maria Latzke på 1980-talet, trompe l’oeil har målning upplevt en renässans i privata och offentliga byggnader i Europa. Idag har skönheten i en väggmålning blivit mycket mer tillgänglig med en teknik där en målning eller fotografisk bild överförs till affischpapper eller duk som sedan klistras på en väggyta (se tapeter , Frescography ) för att ge effekten av antingen en handmålad väggmålning eller realistisk scen.

Teknik

Historiska vägg tekniker

Den 18-talet f.Kr. fresk avinstallerandet av Zimrilim upptäckte vidKungliga slottet i gamla Mari i Syrien

I historien av väggmålning flera metoder har använts:

En fresk målning, från italienska ord affresco som härrör från adjektivet fresco ( “färska”), beskriver en metod där färgen appliceras på gips på väggar eller tak. Den Buon fresk Tekniken består av målning i pigment blandat med vatten på ett tunt lager av våt, frisk, kalkbruk eller gips . Pigmentet sedan absorberas av den våta gips; efter ett antal timmar, torkar gips och reagerar med luften: det är denna kemiska reaktion som fixerar pigmentpartiklarna i gips. Efter denna målningen stannar under en lång tidsperiod upp till århundraden i färsk och lysande färger.

Fresk-secco målning sker på torr gips ( Secco är “torr” på italienska). Pigmenten kräver sålunda ett bindande medium, såsom ägg ( tempera ), lim eller olja för att fästa pigmentet till väggen.

Mezzo-fresk målas på nästan torr gips, och definierades av sextonde-talsförfattaren Ignazio Pozzo som “fast nog att inte ta en tumme-print” så att pigmentet tränger bara något i gips. I slutet av det sextonde århundradet detta till stor del hade förskjutit buon fresco metoden, och användes av konstnärer som Gianbattista Tiepolo eller Michelangelo . Denna teknik hade, i reducerad form, fördelarna med en secco arbete.

Material

I grekisk-romerska gånger, mestadels encaustic var färger som används i ett kallt tillstånd används. [6] [7]

Tempera målning är en av de äldsta kända metoder i väggmålning. I tempera är pigmenten bundna i en äggvitehaltig medium såsom äggula eller äggvita utspädd i vatten.

I 16-talets Europa, oljemålning på duk uppstod som en enklare metod för väggmålning. Fördelen var att konstverket skulle fyllas i konstnärens ateljé och senare transporteras till sin destination och det fäst på väggen eller i taket.Oljefärg kan vara en mindre tillfredsställande medium för väggmålningar på grund av dess brist på briljans i färg. Även pigmenten gulnar genom bindemedlet eller lättare påverkas av atmosfäriska förhållanden. Duken själv är mer utsatta för snabb försämring än ett plåster marken. [ Behövd stämning ] Olika muralists tenderar att bli experter på sitt bästa mediet och tillämpning, oavsett om det oljefärger, emulsion eller akrylfärger [8] appliceras med pensel, rulle eller airbrush / aerosoler. Kunderna kommer ofta be om en viss stil och konstnären kan anpassa sig till den lämplig teknik. [9]

En konsultation leder vanligtvis till en detaljerad design och layout av den föreslagna väggmålning med en offert som kunden godkänner innan muralist börjar arbetet. Området som ska målas kan inrutade att matcha designen gör att bilden skalas noggrant steg för steg. I vissa fall designen projiceras direkt på väggen och spåras med penna innan målningen börjar. Vissa muralists kommer att måla direkt utan föregående skiss, föredrar den spontana teknik.

När de är färdiga väggmålning kan ges lager lack eller skyddande akryl glasyr för att skydda arbetet mot UV-strålar och ytskador.

I modern, snabb form av muralling unga entusiaster också använda POP lera blandad med lim eller obligation för att ge önskade modeller på en duk ombord. Duken senare avsatt för att låta leran torka. När torkat, kan duken och formen målas med ditt val av färger och senare belagd med lack.

CAM utformade Frescography av Rainer Maria Latzke digitalt tryckt på duk

Som ett alternativ till en handmålade eller airbrushed väggmålning, kan digitalt tryckta väggmålningar också appliceras på ytor. Redan existerande väggmålningar kan fotograferas och därefter återges i nära till originalkvalitet.

Nackdelarna med prefabricerade väggmålningar och dekaler är att de ofta massproducerade och saknar dragningskraft och exklusivitet av ett original konstverk. De är ofta inte anpassas till de individuella vägg storlekar av kunden och deras personliga idéer eller önskemål kan inte läggas till i väggmålning som den fortskrider. Den Frescography tekniken en digital tillverkningsmetod ( CAM ) uppfanns av Rainer Maria Latzke upp några av de personalisering och storleksbegränsningar.

Digital teknik används ofta i annonser. A “wallscape” är en stor annons på eller fäst till den yttre väggen av en byggnad. Wallscapes kan målas direkt på väggen som en väggmålning, eller tryckt på vinyl och säkert fäst på väggen på samma sätt som en skylt . Även om det inte är absolut klassas som målningar, är storskaliga tryckta medier ofta till som sådan. Reklam målningar traditionellt målade på byggnader och butiker av registreringar författare, senare som storskaliga affisch skyltar .

Betydelsen av väggmålningar

Den San Bartolo väggmålning

Väggmålningar är viktigt att de tar konsten i det offentliga rummet. På grund av storlek, kostnad, och arbetet med att skapa en väggmålning, måste muralists ofta på uppdrag av en sponsor.Ofta är det de lokala myndigheterna eller ett företag, men många väggmålningar har betalats med anslag av beskydd . För konstnärer, blir deras arbete en bred publik som annars kanske inte sätta sin fot i en konsthall. En stad fördelar av skönheten i ett konstverk.

Väggmålningar kan vara ett relativt effektivt verktyg för social frigörelse eller uppnå ett politiskt mål. [10] målningar har ibland skapas mot lagen, eller har fått i uppdrag av lokala barer och kaféer. Ofta de visuella effekterna är en lockelse att locka allmänhetens uppmärksamhet på sociala frågor. Statligt sponsrade offentliga konstuttryck, särskilt målningar, används ofta avtotalitära regimer som ett verktyg för propaganda. Trots propagandist karaktär som fungerar, en del av dem har fortfarande ett konstnärligt värde.

Väggmålningar kan få dramatiska konsekvenser om medvetet eller omedvetet på attityder förbipasserande, när de läggs till områden där människor bor och arbetar. Det kan också hävdas att förekomsten av stora, offentliga väggmålningar kan lägga estetisk förbättring av dagliga livet för invånarna eller som anställda vid ett företags plats.

Andra världsberömda väggmålningar kan hittas i Mexiko , New York , Philadelphia , Belfast , Derry , Los Angeles , Nicaragua , Kuba och i Indien . [1] De har fungerat som ett viktigt kommunikationsmedel för medlemmarna i socialt, etniskt och rasistiskt delat samhällen i tider av konflikt. De visade också att vara ett effektivt verktyg i en dialog och därmed lösa klyvning i det långa loppet. Den indiska staten Kerala har exklusiva väggmålningar . Dessa Kerala väggmålning finns på väggarna i hinduiska tempel . De kan dateras från 9: e århundradet.

De San Bartolo väggmålningar av Maya civilisationen i Guatemala , är den äldsta exemplet på denna teknik i Mesoamerika och är daterade till 300 BC.

Många landsbygds städer har börjat använda väggmålningar för att skapa turistattraktioner för att öka den ekonomiska inkomster. Colquitt, Georgien är en sådan stad. Colquitt valdes att vara värd för 2010 Global Mural konferensen. Staden har mer än tolv målningar genomförda, och kommer att vara värd för konferensen tillsammans med Dothan, Alabama , och Blakely, Georgien . Under sommaren 2010 kommer Colquitt påbörja arbetet med sin ikon Målning.

Väggmålningar och politik

Diego Rivera är väggmålning föreställande Mexiko historia vidNational Palace i Mexico City

Den Bardia väggmålning , fotograferade på 1960-talet, innan dess skada genom förvanskning och tidens tand.

Väggmålningar visar den marxistiska syn på pressen på dettaÖstberlin cafe i 1977 täcktes över av reklam efter Tyskland återförenades

Den mexikanska väggmålning rörelsen på 1930-talet kom en ny prominens till väggmålningar som en social och politisk verktyg. Diego Rivera , José Orozco och David Siqueiros var de mest kända konstnärerna i rörelsen. Mellan 1932 och 1940, Rivera målade också väggmålningar i San Francisco, Detroit , och New York . År 1933 avslutade han en känd serie av tjugosju fresco paneler rätt Detroit Industry på väggarna i en innergård på Detroit Institute of Arts . [11] Under McCarthyism av 1950-talet, en stor skylt placerades på gården försvara konstnärlighet av väggmålningar medan attackerar hans politik som “avskyvärd”.

Den colombianska regeringen 1948 värd IX Pan-amerikanska konferensen för att fastställa Marshallplan för Amerika. Chefen för OEA och den colombianska regeringen i uppdrag Mästaren Santiago Martinez Delgado , att måla en väggmålning i den colombianska kongressbyggnaden för att fira händelsen. Martinez beslutat att göra det om Cúcuta kongressen , och målade Bolívar framför Santander , upprörd göra liberaler; så, på grund av mordet på Jorge Elieser Gaitan mobs El bogotazo försökte bränna huvudstaden, men den colombianska armén stoppade dem. Flera år senare, på 1980-talet, med liberaler som ansvarar för kongressen, passerade de en resolution för att stänga av hela kammaren i den elliptiska Room 90 grader för att sätta huvudväggmålning på sidan och uppdrag Alejandro Obregon att måla en opartisk väggmålning i den surrealistiska stil.

Nordirland innehåller några av de mest kända politiska väggmålningar i världen. [12] Nästan 2000 målningar har dokumenterats i Nordirland sedan 1970-talet. [13] På senare tid har många väggmålningar är icke-sekteristisk, om politiska och sociala frågor som rasism och miljörörelse, och många är helt en-politiskt, som skildrar barn på lek och scener från vardagen. (Senordirländska väggmålningar .)

En inte politisk, men social tillhörande väggmålning täcker en vägg i en gammal byggnad, en gång ett fängelse, på toppen av en klippa i Bardiyah i Libyen. Det målades och undertecknas av konstnären april 1942 veckor före sin död på den första dagen av den första striden av El Alamein . Känd som Bardia väggmålning , var det skapades av den engelska konstnären, Privat John Frederick Brill . [14]

År 1961 Östtyskland började uppföra en vägg mellan öst och väst Berlin , som blev känd som Berlinmuren . Även på sido målningen Östberlin inte tilläts, konstnärer målade på den västra sidan av muren från 80-talet fram till murens fall 1989.

Många okända och kända artister som Thierry Noir och Keith Haring målade på väggen, “världens längsta duk “. Ibland detaljerade konstverk ofta målas över inom några timmar eller dagar.På den västra sidan väggen var inte skyddad, så att alla kan måla på väggen. Efter nedgången av Berlinmuren 1989 den östra sidan av muren blev också en populär “duk” för många väggmålning och graffitikonstnärer. Orgosolo , i Sardinien , är en mycket viktigt centrum för målningar politik .

Det är också vanligt att väggmålning graffiti användas som en memoir. I boken “Någon sa till mig,” Rick Bragg skriver om en rad samhällen, främst i New York, som har väggar som ägnar sig åt oskyldiga liv som gått förlorade. [15]Dessa minnesmärken, både skrivna ordet och väggmålning stil, ger den avlidne att vara närvarande i de samhällen där de levde. Bragg uppger att “väggmålningar har vävt sig i tyget av bostadsområden och staden.” Dessa minnesmärken fungera som en ständig påminnelse till den levande gemenskap av oskyldiga liv förlorade på grund av innerstaden våld.

Väggmålningar i modern inredning

Traditionell interiör väggmålningar

Skog väggmålning av en röd sko i privata hem, England 2007

Många människor tycker om att uttrycka sin individualitet genom att beställa en konstnär att måla en väggmålning i deras hem, är detta inte en verksamhet uteslutande för ägare av stora hus. En väggmålning konstnär begränsas endast av avgiften och därmed tiden för målningen; dikterar den detaljnivå; en enkel väggmålning kan tillsättas till den minsta av väggar.

Privata uppdrag kan vara för matsalar, badrum, vardagsrum eller, vilket ofta är rätts- barnens sovrum. Ett barns rum kan omvandlas till “fantasivärld” av en skog eller tävlingsbanan , uppmuntra fantasifull lek och en medvetenhet om konst.

Den nuvarande trenden för fondväggar har ökat uppdrag för muralists i Storbritannien. En stor handmålade väggmålning kan utformas på ett tema, införliva personliga bilder och element och kan ändras under måla den. Den personliga interaktionen mellan klient och muralist är ofta en unik upplevelse för en individ vanligtvis inte deltar i konsten.

På 1980-talet, illusionary väggmålning upplevt en renässans i privata hem. Anledningen till denna väckelse i inredning kan i vissa fall tillskrivas minskningen av livsrum för den enskilde.Faux arkitektoniska funktioner samt natur och utsikt kan innebära att “öppna ut” väggarna. Tätbebyggda områden av bostäder kan också bidra till människors känslor av att vara avskuren från naturen i sin fria form. En väggmålning provision av detta slag kan vara ett försök från vissa människor att återupprätta en balans med naturen.

Provisioner av väggmålningar i skolor, sjukhus och ålderdomshem kan uppnå en tilltalande och välkomnande atmosfär i dessa vårdinstitutioner. Väggmålningar i andra offentliga byggnader, såsom pubar är också vanliga.

Graffiti-inredning väggmålningar

Mint & livegen på Ace Hotel , New York

Nyligen, graffiti har och gatukonst spelat en nyckelroll i modern väggmålning. Sådana graffiti / gatukonstnärer som Keith Haring , Shepard Fairey , OVAN , Mint & Serf , Futura 2000 , OS GÊMEOS och faile bland andra har framgångsrikt korsat deras gatukonst estetiska utanför väggarna i stadsbilden och på väggarna i privata och företagskunder. Som graffiti / gatukonst blev mer mainstream i slutet av 1990, har ungdomsinriktade varumärken som Nike, Red Bull och Wieden Kennedy vände sig till graffiti / gatukonstnärer att dekorera väggarna i sina respektive kontor. Denna trend fortsatte under 2000-talet med graffiti / street art få mer erkännande från konstinstitutioner över hela världen.

Etniska väggmålningar

Rajasthani motiv väggmålning av Kakshyaachitra, Bombay 2014

Många villaägare väljer att visa den traditionella konsten och kulturen i sitt samhälle eller händelser från sin historia i sina hem. Etniska målningar har blivit en viktig form av inredning. Warli målning målningar blir ett föredraget sätt att vägg dekor i Indien. Warli målning är en gammal indisk konstform där stamfolk som används för att skildra olika faser i livet på väggarna i deras lerhus.

Kakel väggmålning

Panel av kakel av Jorge Colaço (1922) skildrar en episod från slaget vid Aljubarrota (1385) mellan de portugisiska och kastilianska arméer.En bit av offentlig konst i Lissabon ,Portugal .

Kakel väggmålningar är väggmålningar gjorda av sten, keramik, porslin, glas och eller metall brickor som är installerade i, eller läggas på ytan av en befintlig vägg. De är också inläggningar i golv. Väggplattor är målade, glaserade, sublime tryckt (som beskrivs nedan) eller mer traditionellt skäras eller brytas i bitar. Till skillnad från de traditionella målade väggmålningar som beskrivits ovan, är kakel målningar alltid görs med användning av plattor.

Mosaik väggmålningar görs genom att kombinera små 1/4 “till 2” storlek bitar av färgglada sten, kakel keramik eller glas som sedan läggs ut för att skapa en bild. Dagens moderna tekniken har gjort kommersiella mosaik vägg beslutsfattare att använda datorprogram för att separera fotografier i färger som automatiskt skärs och limmade på skivor med en mask skapa exakta målningar snabbt och i stora mängder.

Den azulejo ( portugisisk pronunciation: [ɐzuleʒu] , spanska uttal: [aθulexo] ) hänvisar till en typisk form av portugisiska eller spanska målad, tenn-glaserade , keramiska tilework . De har blivit en typisk aspekt av portugisisk kultur , manifesterar utan avbrott under fem århundraden, de på varandra följande trender inom konsten.

Azulejos kan hittas inom och utanför kyrkor , palats , vanliga hus och även järnvägsstationer eller tunnelbanestationer .

De används inte bara som en prydnads konst form men också hade en specifik funktionsförmåga som temperaturkontroll i hemmen. Många azulejos krönika stora historiska och kulturella aspekter av portugisisk historia .

Skräddarsydda tryckta kakel väggmålningar kan framställas med hjälp av digitala bilder för kök splashbacks, väggdisplayer, och golv. Digitala bilder och konstverk kan ändra storlek och skrivas ut för att rymma önskad storlek för det område som ska dekoreras. Anpassade kakel utskrift använder en mängd olika tekniker, inklusive färgsublimering och keramik typ laser toners. Den senare tekniken kan ge fade-resistent anpassade plattor som är lämpliga för långtidsutomhusexponering.

Noter muralists

  • Edwin Abbey
  • Carlos Almaraz
  • Dorothy Annan
  • judy Baca
  • OVAN
  • banksy
  • Arnold Belkin
  • Thomas Hart Benton
  • John T. Biggers
  • Torsten Billman
  • Henry Bird
  • Edwin Howland Blashfield
  • Blek le Rat
  • Steve Bogdanoff
  • Giotto di Bondone
  • Gabriel Bracho
  • Paul Cadmus
  • Eleanor Coen
  • Dean Cornwell
  • John Steuart Curry
  • Robert Dafford
  • Dora De Larios
  • Santiago Martinez Delgado
  • faile
  • Shepard Fairey
  • Piero della Francesca
  • OS GÊMEOS
  • Louis Grell
  • Satish Gujral
  • Manav Gupta
  • Richard Haas
  • Keith Haring
  • Albert Henry Krehbiel
  • Susan Krieg
  • Rainer Maria Latzke
  • Tom Lea
  • Kommer Hicok Låg
  • Sofia Maldonado
  • John Anton Mallin
  • Andrea Mantegna
  • Reginald Marsh
  • knox Martin
  • Peter Max
  • michelangelo
  • Mario Miranda
  • Claude Monet
  • Roberto Montenegro
  • Frank Nuderscher
  • violett Oakley
  • Edward O’Brien
  • Juan O’Gorman
  • pablo O’Higgins
  • José Clemente Orozco
  • rufus Porter
  • Aarón Piña Mora
  • archie Rand
  • Raphael
  • Freydoon Rassouli
  • Diego Rivera
  • Graham Rust
  • Sadequain
  • John Singer Sargent
  • Eugene Savage
  • Conrad Schmitt
  • clément Serveau
  • David Alfaro Siqueiros
  • Frank Stella
  • Rufino Tamayo
  • Titian
  • Alton Tobey
  • Allen Tupper Sann
  • Kent Twitchell
  • Leonardo Da Vinci
  • John Augustus Walker
  • Henry Oliver Walker
  • lucia Wiley
  • Ezra Winter
  • Robert Wyland
  • isaiah Zagar
  • PK Sadanandan

Gallery

  • Stylized väggmålning av gruvarbetarnas ledare Warren James , på en pub i Parkend , Gloucestershire.
  • Målning av Erykah Badu iSutton , Greater London, Storbritannien
  • Väggmålning i Satriano ,Italien .
  • 15: e århundradet Kristus i majestät i Jaleyrac
  • Building, Boston ,Massachusetts , omkring 1992
  • Väggfärg, Dhaka, Bangladesh
  • Graffiti väggmålning i Gutovka, Prag 10 , Tjeckien, 2012
  • Livets träd , trappa väggmålning av Manav Gupta
  • Orr C. Fischer, The Corn Parade, 1941, olja på duk,jordbruk -themed väggmålning på väggen i postkontor, Mount Ayr, Iowa . [16]
  • Största väggmålning stämpel av konstnären Francisco Vargas
  • Väggmålning på Israels säkerhetsbarriär
  • Väggmålning mot likgiltighet till det onda i Warszawa, Polen

Se även

  • anamorphosis
  • Bogside konstnärer
  • Brixtons muralmåleri
  • Avlossning av väggmålningar
  • Lista över USA: s postkontor målningar
  • mexikansk muralism
  • Väggmålningar i Kerala, Indien
  • MURAL Festival
  • Newtown område graffiti och gatukonst
  • Post Office målningar
  • Propaganda
  • offentlig konst
  • social realism
  • socialistisk realism
  • De Manchester målningar
  • kaklade utskrift
  • Trompe l’oeil
  • Väggdikt

Referenser

  1. Hoppa upp^Clare AP Willsdon (2000). Väggmålning i Storbritannien 1840-1940: Bild och menande . Oxford University Press. s. 394. ISBN  978-0-19-817515-5 . Hämtad syv maj 2012 .
  2. Hoppa upp^Först efter 664 BC är datum säkra. Se egyptisk kronologi för mer information. “Kronologi” . Digital Egypten för universitet, University College London . Hämtas 2008/03/25 .
  3. Hoppa upp^Menachery, George (red.): St Thomas Christian Encyclopaedia of India , Vol. II, 1973; (Red.) Menachery, George: Indian kyrkans historia Classics, Vol. Jag, Nazranies , Saras, 1998
  4. Hoppa upp^ ” ‘ Pallikalile Chitrabhasangal ‘ ” (PDF) .
  5. Hoppa upp^Péter Bokody, väggmålning som en Medium: Teknik, representation och liturgi , i Bild och kristendom: Visual Media under medeltiden , Pannonhalma Abbey, 2014, 136-151
  6. Hoppa upp^Selim Augusti. La tecnica dell’Antica pittura parietale Pompeiana. Pompeiana, Studi per il 2 ° Centenario degli Scavi di Pompei. Napoli 1950, 313-354
  7. Hoppa upp^Jorge CuNi, Pedro CuNi, Brielle Eisen, Rubén Savizki och John Bové. “Karakterisering av bindningsmedium som används i romerska encaustic målningar på väggen och trä” . Analytiska metoder . Hämtad februari 2012 . Kontrollera datumvärden i: ( hjälp )|access-date=
  8. Hoppa upp^ “Som används av Eric cumini målningar” . Eric cumini . Hämtad 18 december 2013 .
  9. Hoppa upp^ “Toronto väggmålning” . Tekniska aspekter av väggmålning . Toronto muralists . Hämtad 18 december 2013 .
  10. Hoppa upp^Sebastián Vargas. “Tillvarata offentliga rummet” . D + C, utveckling och samarbete . Hämtad 21 december 2015 .
  11. Hoppa upp^ “Diego Rivera” . Olga galleri . Hämtas 2007-09-24 .
  12. Hoppa upp^Maximilian Rapp och Markus Rhomberg: Söker en neutral identitet i norra Irlands politiska väggmålningar. I: Peace översyn 24 (4).
  13. Hoppa upp^Maximilian Rapp och Markus Rhomberg: Vikten av målningar under oroligheterna: Analysera den republikanska användning av väggmålningar i Nordirland. I: Machin, D. (Ed.) Visuell kommunikation Reader. De Gruyter.
  14. Hoppa upp^Commonwealth War Graves Commission. “Sista viloplats” . Hämtat 29 maj 2006 .
  15. Hoppa upp^Bragg, Rick. Någon sa till mig: tidningen Stories of Rick Bragg . New York: Vintage Books, 2001.
  16. Hoppa upp^ “The Corn Parade” . Historia Matters . George Mason University . Hämtad 27 skrevs den augusti 2010 .

About the author

Assistent

View all posts